TV4 Nyheterna logo

De driver familjen som ett företag: ”Har årsstämma”

AI Analys
Artikeln fokuserar på att hitta lösningar och samarbetsformer för att skapa ett lugnt hem och vara en närvarande och stödjande förälder.

– Man vill vara en närvarande och stödjande förälder, att barnen ska känna det. Men det är inte lätt att få ihop det och jag tyckte att jag inte räckte till. Det blev lätt så att när jag kom hem blev det mer ordergivning än delaktighet, och det skapade stress och irritation. Jag var inte den mamman jag ville vara, säger Ingela Nordenhav. Funkar när det är stökigt Hon började fundera på hur hon kunde använda sina verktyg från arbetslivet på hemmaplan. Och metoden hon anammade handlar om att komma bort från att en person (föräldern) driver igenom saker och istället hitta samarbetsformer där alla är delaktiga och som i förlängningen skapar ett lugnt hem. Kärnvärden, spelregler och familjens varumärke ska spikas av alla i familjen. Sen återkommer man till det när det är stökigt hemma till exempel. – Istället för att säga ”ta upp jackan” kan föräldern fråga: Vill vi ha det stökigt eller rent hemma? Och då kan jag och Charlie förstå att jo vi vill ha det rent, och så tar vi upp istället för att det ska skapas konflikt när mamma säger till, säger sonen Alex Nordenhav. – Med auktoritärt föräldraskap kan du få en vinst just den dagen, att jackan plockas upp just då, men nästa dag måste du säga till igen. Här är en metod som sätter grunden, säger Ingela Nordenhav. Från skit-attityd till middag Ingela är medveten om att det kan låta lite rosenrött, men säger att metoden fungerar. – Det handlar om hur vi är mot varandra. Jag minns en dag när jag kom hem från jobbet och jag hade haft många möten och var trött och irriterad och Charlie frågade ”När blir det mat?”. Topplocket gick nästan och jag sa ”men ta en banan om du är hungrig”. Han sa ”nä jag är inte hungrig, jag tycker bara att det är så mysigt när vi äter ihop”. Jag tänkte att oj, nu måste jag också välja vilken attityd jag går in med, det ska inte vara den här skit-attityden, säger hon. Kramar en del i varumärket En viktig del handlar om att familjens varumärke. – För mig handlar det om hur man vill bli uppfattad. Om du ska bli uppfattad på ett visst sätt måste du vara på ett visst sätt. Vi satte en gemensam vision: Vi vill vara en trygg, harmonisk familj, säger Ingela Nordenhav. De två barnen, som vid tillfället när modellen skapades var fem och sju år, fick bidra med vilka kärnord familjen skulle leva efter. - Mamma frågade oss hur vi visade kärlek till varandra och vi sa att vi kramar varandra mycket säger Alex Nordenhav. Då blev kramar ett av ledorden och en del av metoden för att uppnå den gemensamma visionen.

Gillade du denna positiva nyhet?

0