Google lanserar nu flera nya AI-drivna shoppingfunktioner med syftet att låta tekniken hantera det mesta. Från att hitta rätt produkt till att bevaka priset och till och med genomföra köpet. Den största nyheten är ett uppgraderat AI-läge i Google-sök, där användare kan beskriva vad de letar efter med naturligt språk. Istället för att klicka sig igenom filter eller testa sökord går det att skriva exempelvis ”mysiga tröjor i höstfärger” och få ett svar med bilder, priser, recensioner och jämförelser mellan olika produkter. Funktionen rullas ut i USA under november. Det är för stunden okänt när den kan komma till Sverige. Även Googles AI-assistent Gemini får nya shoppingfunktioner. Användare kan be om presenttips, jämföra produkter och se priser och återförsäljare direkt i chatten, utan att lämna appen. För den som föredrar att handla lokalt finns också “Let Google Call”, där AI-tekniken Duplex ringer butiker i närheten för att kontrollera lagerstatus, pris och eventuella kampanjer. Resultatet skickas sedan till användaren via mejl eller sms. Slutligen lanseras funktionen agentic checkout som automatiskt bevakar priser på utvalda varor. När priset sjunker till användarens angivna nivå kan Google (med tillstånd) genomföra köpet via Google Pay. Den nya köpfunktionen testas just nu hos amerikanska återförsäljare.
Googles AI kan nu hitta produkter och handla själv
AI Analys
Nyheten handlar om framsteg inom AI-teknologi som gör det enklare för användare att handla online, vilket ger en positiv och innovativ känsla.
Gillade du denna positiva nyhet?