Microsoft försöker locka yngre användare till sin AI-assistent Copilot genom att samarbeta med stora influencers som Alix Earle, känd från Tiktok och Instagram, rapporterar Bloomberg. Earle, som har över 12 miljoner följare, gör sponsrade inlägg där hon visar hur hon använder Copilot i vardagen. Exempelvis skönhetstips som genererat miljontals visningar. > @alixearle Copilot is my mentor & therapist @Microsoft Copilot #copilotpartner ♬ original sound – Alix Earle Satsningen ska ge Copilot en mer personlig och cool image och minska försprånget till konkurrenterna. Open AI:s Chat GPT har idag 800 miljoner aktiva användare varje vecka, medan Copilot har 150 miljoner aktiva användare i månaden. Copilot används främst av kontorsarbetare men målet är att även nå konsumentmarknaden och kvinnor mellan 18 och 34 år. I en intervju med Bloomberg säger Microsofts marknadschef Yusuf Mehdi att influencer-marknadsföringen varit mer effektivt än att försöka nå ut via traditionella medier. Det är okänt hur mycket Microsoft betalar influencers för att marknadsföra Copilot.
Microsoft satsar på influencers för att sprida Copilot
AI Analys
Artikeln fokuserar på framsteg, innovation och samarbete mellan Microsoft och influencers för att marknadsföra Copilot, vilket ger en positiv känsla.
Gillade du denna positiva nyhet?