TV4 Nyheterna logo

Vill införa digital ångerknapp: ”Skulle bli en enorm fördel”

AI Analys
Förslaget om att införa en digital ångerknapp för att stärka konsumentskyddet vid köp på internet välkomnas av experten och bedöms som en enorm fördel för konsumenterna.

Det nya förslaget ska att stärka konsumentskyddet vid köp på internet, genom att en ångerknapp ska finnas på webbsidor och appar vid köp av varor och tjänster som omfattas av ångerrätten. Det uppges i ett pressmeddelande. Christine Fransholm är konsumentvägledare och expert på konsumenträtt vid Sveriges konsumenter. Hon välkomnar förslaget, då hon tror att det kommer att underlätta för många konsumenter. – Det är många gånger svårt att ångra ett köp, för det är ofta svårt att hitta kontaktuppgifter till ett företag. Med en ångerknapp skulle man enkelt kunna hitta var man går in och gör sin ånger. Bara den är tillgängligt utformad kommer det vara en enorm fördel för konsumenterna, säger hon. ”Viktigt att få en bekräftelse” Fransholm tror att en ångerknapp skulle få fler konsumenter att nyttja sin ångerrätt – och bidra till att öka kunskapen om vilka rättigheter man har som konsument. – Ett problem är att många konsumenter inte ens vet om att man har ångerrätt, så skulle den här knappen lyftas fram på hemsidorna tror jag att det skulle öka medvetenheten också. Samtidigt ser hon en risk med förslaget, eftersom bevisbördan för att ha ångrat sig ligger på konsumenten. Enligt Fransholm krävs därför att en ångerknapp är kopplad till ett automatiserat system, så att kunden får en bekräftelse på att ångeranmälan kommit in till företaget. – Det är väldigt viktigt att man får en bekräftelse på att ens ånger gått igenom, så man inte hamnar i ett läge där företaget påstår att man inte har ångrat sitt avtal och konsumenten står utan bevis. Det ser vi som en farhåga, säger hon. Mer information om finansiella tjänster Regeringen vill också stärka konsumentskyddet vid köp av finansiella tjänster, som olika sparformer och försäkringar, genom att öka skyddet mot att webbsidor och appar utformas på vilseledande sätt. De vill också att kunderna ska kunna begära ”upplysande förklaringar” för att kunna fatta välavvägda beslut. Även detta skulle vara positivt för konsumenterna, tror Fransholm. – Det här är en bransch där man väldigt sällan gör affärer som konsument, vilket gör att man inte är särskilt van. Det handlar om väldigt viktiga beslut och mycket pengar, då är det viktigt att informationen man får från början är så tydlig som möjligt för gemene man, säger hon.

Gillade du denna positiva nyhet?

0