TV4 Nyheterna logo

Nya vinterdäckskrav för tunga fordon – stora brister upptäckta

AI Analys
Nyheten fokuserar på införandet av nya vinterdäckskrav för tunga fordon för att öka trafiksäkerheten, vilket kan ses som positivt.

På ett åkeri i Malmö har man hunnit byta däck, lagom till 10 november då de hårdare kraven införs. – Vi vet om att det finns en ny lag och det är bra framförallt för trafiksäkerheten, för lastbilschaufförerna och medtrafikanterna, säger Stefan Todorov på Meks Scandinavia AB. Ska vara bättre rustad De nya kraven som innebär att tunga lastbilar, tunga bussar och eventuella släpvagnar ska ha vinterdäck införs på måndagen den 10 november. Motiveringen till lagskärpningen är att regeringen vill att den tunga trafiken ska vara bättre rustad när vädret blir kallare och halka och snö återigen gör sig påmind. Men enligt en undersökning däckföretaget Euromaster gjort i slutet av oktober är bristerna redan stora. På flera platser i Sverige mätte man mönsterdjup och lufttryck på totalt 112 fordon och 946 däck. En tredjedel utan anmärkning Bara 31 procent av de inspekterade tunga fordonen klarade sig utan anmärkning. 12 procent hade så pass allvarliga brister att de borde ha åtgärdats direkt. – Det handlar om säkerhet i första hand men också miljöpåverkan och i det långa loppet påverkar det också plånboken, säger Karin Palmin, säljare på Euromaster. Och just plånboksfrågan kan vara en del av svaret. I alla fall enligt Stefan Todorov på Euromaster: – Det största problemet är att åkerier har små marginaler, kostnaderna är större nuförtiden och de ökar ständigt. Man försöker därför köra på äldre däck, om man tidigare körde med däck som var ett år gamla, kör man i dag på två år gamla däck och så vidare. Informationen har inte nått ut Men han tror också att informationen om den nya lagändringen inte nått ut tillräckligt. Här får han medhåll av Euromaster, som i samband med sina kontroller genomförde en enkät bland yrkesförare. I den uppger många att de inte känner till de nya reglerna för vinterdäck, nästan hälften säger att de är osäkra på vad som gäller. – De nya reglerna har kommunicerats sent och med flera uppdateringar. Det har skapat osäkerhet bland både förare och åkerier, och vi ser ett tydligt behov av mer samlad och tydlig information, säger Jonas Odqvist, vd på Euromaster, i ett pressmeddelande.

Gillade du denna positiva nyhet?

0